lørdag 21. mars 2009

Er den norsk skolen for dårlig med tanke på lærermangel?

Ja, jeg mener at den norske skolen er for dårlig på det punktet. Selv er jeg elev ved Raufoss videregående og går første året på Teknisk Allmennfag (TAF). I omtrent hele høst har det vært mangel på lærere, vi hadde en mattelærer som skulle gå ned i arbeideprosent etter høstferien, i flere uker etter gikk vi uten mattelærer, nå har vi fått en som ikke er engang er ferdig på lærerskolen.

I engelsk har vi også en lærer som ikke er ferdig utdannet, der har vi hatt vikar i flere uker. Vi har hatt en vikar som ikke bryr seg om hva vi gjør i timene, han lar elever gjøre akkurat det de selv vil, han driver ikke med noen som helst form for «tavleundervisning». Men dette blir mye personangrep.

Så sent som i går (mandag 17/11) hadde vi terminprøve i matte og manglet rom. Det rommet vi vanligvis bruker hele dagen hver mandag kunne vi ikke bruke fordi der skulle en annen klasse ha terminprøve. Det er ved flere anledninger det har skjedd at vi ikke har hatt vikar i enkelte fag fordi læreren har vært borte pga sykdom.

Det er sikkert ikke bare på Raufoss det er slik, jeg er ganske sikker på at det er slik på andre skoler også. Dette tyder på at det er stor mangel på lærere, men hva skal vi gjøre for å rekruttere nye lærere? Jeg synes vi først og fremst burde friste flere med høyere lønn, for å gjøre læreryrket mer attraktivt blant unge som skal begynne på videre studier eller som allerede studerer på et høyere nivå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Østre Toten, Oppland, Norway
Jeg er en 17 år gammel gutt fra Toten. Jeg er miljøleder i AUF i Oppland, leder for Toten AUF og nestleder i Østre Toten AP