torsdag 16. april 2009

1. mai

1. mai nærmer seg og jeg skal holde appell på Lena, men aner ikke hva jeg skal snakke om. Jeg burde kanskje snakke om noe jeg engasjerer meg i og som folk bryr seg om.

Men hvorfor feirer vi 1. mai?
På wikipedia.no står det "arbeidernes internasjonale kampdag (1. mai) er en dag for å vise arbeiderklassens styrke og føre fram viktige saker for arbeidsfolk i dag. Den internasjonale arbeiderkongressen kom sammen i Paris i 1889 for å stifte Den annen Internasjonale. Etter forslag fra de fagorganiserte i USA ble 1. mai vedtatt som demonstrasjonsdag. Fra Norge deltok Carl Jeppesen, som sørget for at denne dagen ble valgt også i Norge. Dagen ble første gang feiret i 1890 som arbeidernes egne internasjonale kamp- og festdag. Aldri tidligere hadde arbeidere over hele Europa samlet seg på samme dag til en mønstring for felles krav."

For meg har 1. mai tidligere alltid bare vært en fridag, men da jeg lærte om Norge i etterkrigstiden og norsk politikk i 10. klasse skjønte jeg at 1. mai faktisk er noe annet enn en fridag. Det er en viktig dag for å symbolisere hva sosialdemokratiet står for og betyr for verden.

I min familie har vi aldri hatt som tradisjon å feire 1. mai noe som egentlig er litt dumt siden mine søsken og jeg ikke lærer noe annet en det vi lærer på skolen.

1 kommentar:

  1. 1. mai er veldig viktig og ikke minst en fin anledning til å ta opp viktige kampsaker. I år er parolen "Arbeid til alle". I disse finanskrisetider er det ekstra viktig å gjøre alt som er mulig for å hjelpe folk som kjemper for jobbene sine. Snakk om det som engasjerer deg. Det blir alltid best. Lykke til med appell :)

    SvarSlett

Om meg

Bildet mitt
Østre Toten, Oppland, Norway
Jeg er en 17 år gammel gutt fra Toten. Jeg er miljøleder i AUF i Oppland, leder for Toten AUF og nestleder i Østre Toten AP